خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





فرآیند یادگیری دانش آموزان و روشهای تقویت یادگیری

     

     

    فرآیند یادگیری

    یادگیری به زبان ساده یعنی انتقال آنچه که در محیط اطراف ما وجود دارد به مغز . این انتقال  از طریق حواس و سیستم عصبی  انجام می شود .

    هر حس ،مطالب دریافتی را به مرکز مخصوص خود در مغز ذخیره می کند . یعنی مطالب خوانده شده در مرکز بینایی مغز و مطالب شنیده شده در مرکز شنوایی مغز و مطالب نوشته شده در مرکز لامسه ی مغز ذخیره می شوند .اگر یک مطلب به کمک چند حس یادگرفته شود در چند مرکز مغز نگهداری می شود و بنابراین یادآوری آن در مواقع لزوم مطمئن تر خواهد بود ، به همین علت است که متخصصان یادگیری به فراگیران توصیه می کنند که از روش های مختلف برای یادگیری دروس استفاده کنند تا یادگیری و یادآوری مطمئن تری داشته باشند.

    توجه داشته باشید یادگیری  از دوبخش اصلی فهمیدن و تسلط بوجود میآید

    فهمیدن:به اولین دریافت دانش آموز از مطالب درسی گفته می شود

    تسلط:به میزان بازدهی دانش آموز از آموزه های درسی گفته می شود

     

     روش های یادگیری

    1-   خواندن

    خواندن بهتر است بدون صدا و بدون حرکت لب و فقط با چشم باشد .

    مغز ما معنا و مفهوم کلی مطالب را بهتر در خود نگه می دارد تا جزئیات را بنابراین هنگام خواندن یک متن بهتر است از تیتر شروع کنیم و تا تیتر بعدی ادامه دهیم بعضی از دانش آموزان عادت کرده اند که سطر به سطر بخوانند و برای یادگیری یک جمله را بارها و بارها تکرار می کنند و زمانی که احساس کردند آن جمله را حفظ شده اند به یادگیری جمله ی بعدی می پردازند در چنین شرایطی مغز باید جملات جدا از هم را به هم ربط دهد تا به یک مفهوم کلی برای ذخیره کردن دست یابد این کار برای مغز بسیار سخت بوده ، زمان زیادی لازم داشته و ضمن ایجاد خستگی برای یادگیرنده نتیجه ی کمی را عاید او می کند.

    2-  گوش کردن

    وقتی ما به مطلبی گوش می دهیم این مطالب از طریق حس شنوایی وارد مرکز شنوایی مغز شده و در آنجا ذخیره می شود.برای اینکه یادگیرنده هنگام گوش کردن تمرکزبیشتری داشته باشد بهتر است قبل ازشروع کلاس درس نسبت به مطالب آمادگی ذهنی داشته باشد.برای ایجاد آمادگی ذهنی لازم است دانش آموزان قبل ازتدریس معلم نگاه مختصری به درس داشته باشند.

    3- نوشتن

    وقتی ما مطلبی را می نویسیم آن مطلب ازطریق دو حس لامسه و بینایی وارد مغزما شده و در دو مرکزلامسه و بینایی ذخیره می شود .نوشتن مطالب به منظور یادگیری چند فایده دارد :

    الف-      ازطریق نوشتن بهتر یادمی گیریم.

    ب‌- وقتی که می نویسیم یاد گیری خود را مورد بررسی قرار داده و از میزان آن آگاه می شویم .

    ت‌- هنگام نوشتن تمرکزبیشتری روی مطالب داریم چون بدون تمرکزکارنوشتن ادامه پیدا نمی کند.

    ث‌- اگر هنگام نوشتن جلسه امتحان را برای خود مجسم کنیم استرس امتحان کاهش می یابد.

    ج‌-   هنگام نوشتن ما بیشتر فعال هستیم بنا بر این حالت بی حوصلگی برای ما اتفاق نمی افتد .

    4- گفتن از حفظ برای خود باصدای آرام

    گفتن از حفظ برای خود تکمیل کننده ی یادگیری ما می باشد هنگامی که ما مطالب را بیان می کنیم ضمن اینکه مرکزگفتار ما فعال است وکلمات را به یاد می آورد ،مرکز شنوایی هم فعال بوده و مطالب را در خود ذخیره می کند.گفتن از حفظ در فرایند یادگیری ما چند فایده دارد:

    1-    با این کار ما یادگیری خود را چک کرده و به نقاط ضعف و قوت یادگیری خود پی می بریم .

    2-    ما  در این حالت فعال بوده و تمرکز بیشتری خواهیم داشت .

    3-    حالت خواب آلودگی و بی حوصلگی ما کمتر خواهد بود.

    4-    استرس ما ازامتحانات شفاهی و صحبت در جلو جمع کاهش می یابد.

    دفعات فراموشی

          معمولا" مطالبی که ما برای بار اول یاد می گیریم اگر تکرار وتمرین نشود  در واقع دانش آموز بر آموزه های خود تسلط پیدا نکند. فردای آن روزبه میزان 80 درصد فراموش می شود ، وقتی که همان مطلب را برای بار دوم یادمی گیریم اگر تمرین وتکرار نشود ، پس ازیک هفته در حدود 50درصد آن فراموش می شود.وقتی که همان مطلب برای بار سوم یادگرفته می شود در صورتی که تکرار و تمرین نشود پس ازیک ماه در حدود 20 درصد آن فراموش می شود وقتی که همان مطلب برای بار چهارم یادگرفته می شود میزان فراموشی به کمتر از10درصد می رسد.

    قوانین یادگیری

    1-    هر موضوعی که در اطراف ما وجود دارد ازطریق حواس پنج گانه به مغزمنتقل می شود .

    2-    هر حسی مطالب دریافتی را در مرکزمخصوص به خودش ذخیره می کند.

    3-     یادگیری از طریق چند روش باعث ارسال به چند مرکزمغزی می شود .

    4-    ذخیره یک مطلب در چند مرکز مغزی یادگیری و یادآوری مطمئن تری را بدنبال دارد.

    5-    یادگیری بار اول در حدود 80 درصد فراموش می شود.

    6-    فراموشی پس از4 بار یادگیری یک مطلب بسیار اندک است .( زیر 10 درصد)

    7-    تکرار یادگیری در یک جلسه هر چند بار هم که باشد یک بار محسوب می شود.

    8-    یادگیری با فاصله ی زمانی موثرتر ازیادگیری فشرده و پشت سر هم است.

    9-  هر چه یادگیرنده در جریان یادگیری فعال تر باشد ، میزان یادگیری بیشتر است.

    10- اگر یادگیرنده با اراده و اختیار خود وارد فرایند یادگیری شود یادگیری سریعتر و بیشتری خواهد داشت.

    11-  یادگیری ،یادگیری می آوردیعنی یادگیری مطالب قبلی باعث سرعت بخشیدن به یادگیری مطالب بعدی می شود.

    12- مغزما همیشه باید یک خوراک فکری قابل هضم داشته باشد یعنی نمی توانیم لحظه ای را تصور کنیم که مغزهیچ فرآیند فکری نداشته باشد.

    13-  جذب مطالب آسان و قابل هضم برای مغزاولویت دارد یعنی مغزما بین دو مطلب آسان و سخت که همزمان در اختیارش قرار بگیرد مطلب آسان تر را انتخاب می کند.

    14- اگر بخواهیم که مغزمطالب مورد نظر ما را قبول کند باید با آمادگی ذهنی یاد گیری خود را شروع نمائیم یا با دست کاری و دخل  و تصرف آن مطلب را آسان کنیم.

     


    این مطلب تا کنون 16 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : یادگیری ,مطالب ,مطلب ,ذخیره ,داشته ,مرکز ,داشته باشد ,هنگام نوشتن ,همان مطلب ,دانش آموز ,آمادگی ذهنی ,
    فرآیند یادگیری دانش آموزان و روشهای تقویت یادگیری

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر